W sierpniu niewątpliwym hitem była oferta lokaty z oprocentowaniem wynoszącym 12% o czym pisałem w artykule Lokata Wspaniała Dwunastka. Jedynym warunkiem jej otrzymania było założeniem konta ror w Getin banku oraz dokonywanie płatności na kwotę 750zł przez 2 lata. Warunek bardzo sympatyczny i nietrudny do spełnienia.
Oczywiście mając na uwadze, że oferentem jest Getin a więc bank słynący z afery znanej powszechnie pod nazwą wrobieni w Getin zająłem się gruntownym studiowaniem umowy konta ror czego wynikiem był cykl artykułów ukoronowany postem 12% od Getin czyli istotne są szczegóły..
Tymczasem już we wrześniu bank zmienił warunki konta, wprowadzając do listy opłat nowe! A to oznacza, że klient jest upoważniony do wypowiedzenia umowy rachunku w terminie 30 dni od otrzymania takiej wiadomości.
Mamy więc paradoks. Zakładamy w sierpniu lokatę obciążoną 2 letnim rorem ale już we wrześniu możemy bezkarnie ów ror zlikwidować? A co z lokatą?
Podpisując umowę zażądałem przesyłania miesięcznych raportów na maila. Usługa bezpłatna a sprawdzić konto w tym przypadku nie tyle warto, ile wręcz trzeba skoro musimy wpłacać regularnie 750 zł oraz sprawdzać czy przelew był z innego banku. Standardowo bank proponuje wysyłanie raportu pocztą ale tradycyjnym sposobem różnie to bywa.
Dziś na blogu finanse po godzinach poruszam problem od czego zależą zmiany warunków konta czyli dlaczego banki sobie zmieniają ofertę. Przedstawione tam 4 powody pokazują kiedy bank może zmienić oprocentowanie konta.
Podobne warunki chociaż jest ich nawet 6 mówią kiedy bank może zmienić Tabelę opłat i prowizji. W obu przypadkach pojawia się jako powód: zmiana wskaźnika inflacji, przy czym w tabeli opłat czytamy dodatkowo, że wystarczy zmiana wskaźnika o wartość nie mniejszą niż 0,2 punktu procentowego.
I oto już po w pierwszym raporcie, który dostałem w tym tygodniu, schowane pod wyciągiem drobnym maczkiem na samym dole przeczytałem... komunikat o zmianie Tabeli prowizji za czynności bankowe.
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że w związku z wzrostem miesięcznego wskaźnika cen i usług konsumpcyjnych (pot. inflacji) od dnia 03.09.2012 r. zostają wprowadzone do "Tabeli prowizji za czynności bankowe oraz opłat za inne czynności w obszarze GETIN Banku" (Tabela) następujące opłaty:
- opłata za uwspólnienie rachunku/rachunków w wysokości 19,99 złotych,
- opłata za ustanowienie/modyfikację/ odwołanie pełnomocnictwa do rachunku/rachunków w wysokości 19,99 złotych,
- opłata za sporządzanie Zestawienia czynnych/zakończonych depozytów Klienta w wysokości 4,99 złotych.
Sposób informowania o tej zmianie potwierdza, że trzeba być bardzo czujnym, jeżeli bank ma w zwyczaju wysyłać istotne informacje drogą marginalną gdyż komunikat zamiast na samym początku raportu jest upchnięty tak daleko jak się tylko da. Tym bardziej jeżeli pierwsza zmiana następuje tuż po wprowadzeniu oferty, która zaczęła się w sierpniu.
Na dobrą sprawę uważam, iż w mailu powinna się znaleźć przynajmniej informacja wstępna typu: prosimy zapoznać się ze zmianami, które mają miejsce od dnia xyz szczegóły znajdą Państwo w załączniku. Wówczas klient jest uprzedzony, że musi czytać szczegółowo. Tymczasem treść maila brzmi po prostu:
Szanowni Państwo,
W załączniku przesyłamy wyciąg bankowy za kolejny okres rozliczeniowy.
I koniec. Nic więcej. Tak jakby to był tylko raport, który mało kto ogląda wedle zasady było minęło nie warto sobie zaprzątać głowy. Liczy się jutro.
Owszem zmiany nie są może istotne, nie ma tutaj jakiejś kłopotliwej opłaty ale z jednej strony sam fakt ukrywania informowania najdalej jak się da oraz brak wstępnej informacji powinien być ostrzeżeniem, że w przypadku Getin trzeba być czujnym. Chociaż na plus trzeba mu zapisać, że informuje chociaż klientów o zmianach czego dla przykładu BGŻ nie uważa za potrzebne o czym pisałem tutaj.
Zatem wniosek oczywisty - warto przeglądać gruntownie maile może się bowiem wkrótce okazać, że znajdą się tam szczególnie wredne warunki, które łatwo można wprowadzić jeżeli zmianie ulegnie choć jeden z sześciu czynników. Może to być wprowadzenie opłat za konto, wydłużenie czasu trwania
A brak reakcji w ciągu 30 dni jest równoznaczne z akceptacją nowych warunków. A wówczas możemy wpaść w niezłe tarapaty. A wówczas z 12% może zrobić się zupełnie inna zysk który na pewno nie przypadnie nam do gustu.
Witam, założyłem konto wraz z lokatą Wspaniała dwunastka. W umowie lokaty jest zapis, iż w przypadku likwidacji rachunku przed upływem 2 lat od dnia podpisania umowy, należy zwrócić różnicę między oprocentowaniem 12% a standardowym.
OdpowiedzUsuńWedług mnie ten punkt umowy nie powinien mieć zastosowania jeśli to bank zmienia opłaty i prowizje. Czy mogę pozbyć się konta 2 tygodnie po założeniu bez utraty promocyjnych odsetek?
No właśnie teoretycznie ten punkt nie powinien mieć zastosowania bo właśnie bank zmienia opłaty. Sęk w tym, że tym razem te opłaty nie dotyczą nas bezpośrednio lecz jedynie przypadków typu uwspólnienie warunków, zmiany pełnomocnictwa czy zestawienia.
UsuńTeż myślałem o tym, żeby pozbyć się tego konta mając na uwadze zmiany wprowadzane odgórnie. Niestety muszą to być zmiany typu: zwiększenie opłaty za konto czy wydłużenie ilości wpłat. Wówczas faktycznie możemy bezkarnie zerwać ror przed upływem dwóch lat.
Chyba muszę się zastanowić nad zmianą banku...
OdpowiedzUsuńDla ścisłości, uwspólnienie rachunków (nie "warunków";)) i zmiana pełnomocnictwa dotyczą rachunku terminowego, TOP/Konta Oszczędnościowego i Konta Oszczędnościowego dla kredytów detalicznych, natomiast ROR-u, czyli rachunku powiązanego ze Wspaniałą Dwunastką, dotyczy punkt 19 regulaminu:
OdpowiedzUsuń[i]Dyspozycja posiadacza rachunku w sprawie przeznaczenia środków na wypadek śmierci:
- przyjęcie dyspozycji 19,99 zł
- zmiana dyspozycji 19,99 zł[/i]
(http://www.getinbank.pl/files/documents/Tabela_uniwersalne_plus_sloneczne_03092012.pdf)
Cóż, póki co raczej nie ma specjalnego powodu do zamykania konta... Nie przypuszczam, by bank zaryzykował wprowadzenie zmian, które dałyby solidne podstawy do rezygnacji i pozwoliły na zachowanie zysku z lokaty... Takiego "podłożenia" nie należy się spodziewać ;)
Pozdrawiam.
Oczywiście. Getin jest zbyt chytry, żeby sam sobie strzelać w kolano. Intencją artykułu było jednak uczulić klienta do przeglądania uważnie wszelkiej korespondencji od banku. Na samym dnie możemy bowiem pewnego dnia spotkać bardzo niekorzystne dla nas warunki, które bardzo łatwo jest przeoczyć.
UsuńA bank zawsze będzie miał wymówkę - nie zgłosiłeś zastrzeżeń w ciągu 30 dni to płać. Ileż to komentarzy rozczarowanych klientów Polbanku pojawiło się na bym blogu chociaż ostrzegałem, że od lutego to konto, które zasługuje na jedną rzecz - zamknąć w trybie natychmiastowym.
19 listopada 2012, założylam lokate ,,wspaniała dwunastka"w getin bank,po okresie 2 lat nie moge zamknac konta.
OdpowiedzUsuńCzy ktos mial zalozone konto na okres 5 lat do tej oferty?