wtorek, 8 maja 2012

Obligacje Getin - redukcja serii


Obligacje Getin cieszą się niesłabnącą popularnością. Na moim blogu opisałem do tej pory wszystkie emisje obligacji serii od PP-i po PP-iv, jak również prospekt emisyjny, który odnosi się do wszystkich emisji. Niemal za każdym razem okazywało się, że zapotrzebowanie było większe niż zakładał emitent.

Jest to trochę dziwne gdyż obligacje banku Getin do super atrakcyjnych nie należą. O wiele ciekawsze wydają się obligacje które opisałem w artykule tutaj. Krótszy okres i wyższe oprocentowanie są pewno atrakcyjniejszą ofertą. Ale to pewnie zasługa uznanej marki jaką wyrobił sobie Getin na polskim rynku, że każda seria obligacji jest rozchwytywana i zawsze ich zabraknie.

W przypadku obligacji bankowych Getin denerwujący jest fakt, że musimy czekać minimum 7 dni od momentu wpłaty na konto na to by pieniądze te zaczęły dla nas pracować. W innych firmach gdzie składałem zlecenie zakupu odbywa się to już na drugi dzień.

Co gorsza w wyniku przerostu popytu nad podażą, dom maklerski Noble Securities dokonuje tak zwanej redukcji czyli częściowego umorzenia obligacji. Niżej podaję stopień redukcji dla wszystkich dotychczasowych emisji:

Emisja PP-i
Wartość emisji: 200 000 sztuk
Zapisy: 282 339 000zł
Stopa redukcji: 29,16%
Jak pisałem w poście Pierwsza nauczka obligacji złożyłem zapis na pierwszą edycję obligacji, niestety okazało się, że nie dostałem na listę o czym zostałem poinformowany na dwa dni przed końcem subskrypcji.

Emisja PP-ii
Wartość emisji: 41 641 sztuk
Zapisy: 41 641 000zł
Stopa redukcji: 0%
Druga edycja była w zasadzie edycją zamkniętą więc nie dziwi fakt, że redukcji ni było.

Emisja PP-iii
Wartość emisji: 160 000 sztuk
Zapisy: 160 702 000zł
Stopa redukcji: 0,44%
Po wynikach trzeciej emisji gdzie redukcja była już bardzo minimalna wydawało się, że rynek już się nasycił obligacjami getinowskimi i nie będzie problemu z dostaniem się na następną

Emisja PP-iv
Wartość emisji: 40 000 sztuk
Zapisy: 74 919 000zł
Stopa redukcji: 46,61%
Wyniki czwartej edycji jednak zaskoczyły mnie zupełnie. Redukcja okazała się być największa z dotychczasowych.  Wynika z tego że kolejna piąta już edycja także spotka się z dużym zainteresowaniem. A dochodzą mnie słuchy że wkrótce do niej dojdzie.

Na czym polega taka redukcja? Czy to oznacza, że panuje tutaj reguła kto pierwszy ten lepszy? Czyli że w pierwszej kolejności obligacje dostają ci, którzy pierwsi dokonali zapisu jak podpowiada rozsądek?

Nie. Redukcja jest dosłowna. Redukuje się wszystkich. Dokonałem wpłaty w ostatnim dniu subskrypcji więc powinienem być pierwszy do odrzutu. Tymczasem okazało się, że część środków została zwrócona na moje konto.

Zgodnie z zapisem w prospekcie emisyjnym środki pozostałe z redukcji zostają zwrócone na rachunek bankowy, który podajemy przy składaniu wniosku na obligacje. Na zwrot bank ma aż 10 dni

W gruncie rzeczy taka redukcja jest nawet dobra. Mamy bowiem mniejszą inwestycję długoterminową a zwrot możemy przeznaczyć na inne obligacje a więc na poszerzenie naszego portfela inwestycyjnego. A wciąż aktualna oferta z minimalnym zapisem 10k opisana tutaj jest naprawdę kusząca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz