czwartek, 14 lutego 2013

Wrobieni w Open czyli prawdziwe oblicze Multiprofit



Artykuł Wrobieni w Getin jest jednym z najczęściej czytanych na tym blogu. Zresztą komentarze nie pozostawiają suchej nitki na banku, który choć słynie z doskonałej oferty depozytowej, słynie także z naciągania klientów na szczególnie wredne produkty finansowe.

Listów od ludzi poszkodowanych tym czy innym produktem otrzymuję dużo. Nie tylko dotyczy to Kwartalnego Zysku, Bezpiecznego Zysku czy Better Future o których pisałem na tym blogu. Nazwy są oczywiście świetlane, rzeczywistość niestety jest bezlitosna czego dowodem są nie tylko rozczarowani klienci ale przede wszystkim specjalne portale dla poszkodowanych o czym niżej.

 O kolejnym podobnym do wrobionych będzie dziś. Najpierw jednak kolejny list od pana Grzegorza.


Jestem jednym z klientów, o których ostatnio coraz więcej się pisze w internecie lub prasie "obutych" w siedzibach głównie Open Finanse w produkty, najogólniej rzecz ujmując, niegodne uwagi, ze względu na swoje wątpliwe walory. Ja posiadam ubezpieczenie na życie Multiprofit. Stąd moja prośba do Pana o pokuszenie sie jakiejś analizy tego produktu. Jeśli jednak miałoby to nie nastąpić to bardzo proszę chociaż o podpowiedzenie mi jak można czytać na serwisie Bloomberg te wykresy indeksów ale w okresie dłuższym niż 5 lat bo tylko taki maksymalny okres udało mi się odczytać. Zależy mi na zobaczeniu notowań indeksu, konkretnie BNP Paribas NF8 Europe Excess Return (kod BNPINF8E:IND), bo chyba z nim powiązane jest moje ubezpieczenie. Ubezpieczenie jest zawarte z TU Europa i w tym towarzystwie indeks nazwany jest Europa New Frontier. 


Bardzo zależy mi na tej informacji (tych notowaniach) ponieważ doradca podczas zachęcania mnie do "zakupienia" tego produktu przedstawiał historyczne zyski na poziomie 11% rocznie. Jak się później już sam dowiedziałem, w dniu, w którym zdecydowałem się na niego, indeks New Frontier istniał już 1,5 roku ale o 11% zyskach można było tylko pomarzyć. Niedawno gdy byłem u tego samego doradcy to mi powiedział że te indeksy New Frontier i BNP Paribas są ze sobą powiązane. Jak dokładnie tego nie zrozumiałem ale chodzi o to że co prawda New Frontier istniał rzeczywiście wtedy już od 1,5 roku ale ten BNP Paribas był od wielu już lat i jego notowania były rzeczywiście 11%. Sęk w tym że nie potrafię tego sprawdzić a czytając Pana bloga (opis LIBRY), dowiedziałem się jak sprytnie ci doradcy przedstawiają te części wykresów indeksów które są dla nich najwygodniejsze i podejrzewam że i w moim przypadku mogło być podobnie. Jeszcze raz proszę o pomoc.

Niestety nie jestem w stanie odpowiadać na każdy taki mail szczególnie jeżeli dotyczy tak szczegółowej analizy skomplikowanego produktu. Wówczas zamiast prowadzenia blogów musiałbym zająć się odpisywaniem na maile stąd pojawaja się potrzeba napisania artykułu na ten temat ku przestrodze innym.


Po pierwsze podobne negatywne nastroje w stosunku do produktu Multiprofit można znaleźć na stronie Oszukani.org a więc przypadek nie jest odosobniony.

Żródło: oszukani.org


Spróbujmy na początek rozgryźć co oznaczają te dziwaczne skróty, które znalazły się w liście czytelnika:
NF8 oznacza New Frontier czyli tłumacząc na polski Nowa Granica ustawiona na 8. Dlaczego na 8? Bo zależy ona od strategii przyjętej przez ten fundusz. Strategia zakłada iż codziennie badana jest kontrola ryzyka. Jeżeli przewidywana zmienność portfela mogłaby być wyższa lub równa 8%  wówczas zmniejsza się poszczególne składniki portfela (np. pozbywa akcji a dokupuje obligacje itd).

Jeżeli chodzi o kod BNPINF8E to dotyczy on strategi Excess Return liczone w Euro (są jeszcze 8T od Total Return oraz PE od Excess Return liczony w PLN czyli złotówkach)
Podsumowując wszystkie strategie chodzi o dobór składowych portfela tak by maksymalizować zysk z inwestycji ale zarazem dopuszczać maksymalnie 8-procentowy poziom zmienności.

O tym jak działa opisuję szerzej na PP2.

1 komentarz:

  1. Indeks była oparty na tzw. backtestach. Strategią zarządza komputer, zaprogramowano algorytm i wrzucano dane historyczne do komputera. Wyszło, że gdyby ten komputer, z tym algorytmem 15 lat temu istniał i był karmiony tymi danymi, to zysk byłby 11-toprocentowy.

    OdpowiedzUsuń